vrijdag 18 oktober 2013

Ouders doen het fantastisch

B. gaat steeds in discussie, is heel brutaal, luistert niet. “Soms heb ik geen zin!” “Nee, …maar  …”
“Ik doe het niet.” B. let niet op bij instructies, loopt rond in de klas en doet zo goed als niets. Haar werk is heel slordig, zij heeft een zeer grote schoolachterstand.
B. is heel erg bewegelijk en onrustig.
Zij is nu veel minder uitdagend en agressief dan 4 maanden geleden, maar de vorderingen op school gaan heel langzaam. Haar werkhouding en belangstelling voor wat er in de klas gebeurt is zeer laag. School wil de samenwerking stoppen en het kind in het speciaal onderwijs plaatsen.
Enkele weken geleden bleek bij een tekenopdracht aan moeder en B., dat de emotionele communicatie tussen moeder en dochter nu heel goed, liefdevol en ontspannen is. Moeder is nu ook heel effectief in de behandeling van B. Naar aanleiding daarvan heb ik aan moeder voorgesteld een aantal intensieve werksessies samen te doen, moeder, dochter en psycholoog. Meteen al bij de eerste sessie ging het verbazingwekkend goed. Aan moeder heb ik het volgende geschreven.

"Beste mevrouw P.,

Mijn dank voor uw medewerking. Zonder uw aanwezigheid en medewerking had ik niets bereikt. 

B. doet veel om u te plezieren. Als u soms een beetje onaardig werd of boos begon te worden, dan werd B. opstandig en ging zij de confrontatie aan. Twee keer is dat heel kort voorgekomen. Het was fantastisch te zien, dat u niet boos werd, u stopte er mee en prompt liet B. ook haar confrontatiehouding varen.

B. zoekt uw warmte en bescherming. Zij gaat tegen u leunen en haar rust, concentratie en doorzettingsvermogen nemen toe. U zou ook soms tegen haar kunnen leunen, haar kunnen omhelzen en een zoen geven. Dat is, denk ik, wat haar plezier geeft, sterker maakt en sterk motiveert. 

B. heeft praktisch twee uur achter elkaar gewerkt, zonder op te staan, naar de wc te gaan of een gebaar van ongenoegen te laten zien. Zij heeft niet op tafel gehangen. Dat allemaal is wat zij doet in de klas, permanent. 

Als u thuis zou kunnen opbrengen om een uur per dag met B. op dezelfde manier te werken als u bij mij deed, dan kunnen u en B. heel veel bereiken. 

Wij zouden dan heel goed bezig zijn met het verbeteren van de emotionele ontwikkeling van B. Haar zelfvertrouwen en motivatie zouden ook veel beter worden. Dat is dan ook de behandeling. …”