dinsdag 15 oktober 2013

Risicovol gedrag

M. is al jaren bezig met het laatste jaar van een HBO opleiding. Het wil niet lukken en zijn moeder heeft hem gezegd om ‘naar een psycholoog te gaan.’ Zo komt hij bij Child Support. Na een paar gesprekken en het invullen van een vragenlijst, blijkt dat hij een fantastisch aardige jongeman is, die al jaren dagelijks blowt.
Er zijn natuurlijk andere, minder zware problemen, maar blowen en, in mindere mate, drinken helpt absoluut niet als je tentamens moet maken.
M. zegt dat zo’n beetje iedereen in zijn omgeving dat doet, maar hij wil toch heel graag zijn studie afronden.  Hij wil ook weg van de school.
M. is ook bereid te stoppen met blowen. Wij bespreken een strategie om dat te doen en om zijn laatste twee examens voor te bereiden. Een maand voor zijn examens kon hij weer leven en leren zonder blowen.
Een van de twee examens heeft hij gehaald, de andere moet hij in augustus opnieuw doen. Hij laat me weten wanneer het resultaat bekend is. Helaas heeft hij dat niet gedaan en hij belde niet terug toen ik dat vroeg in een ingesproken bericht. Begin september bel ik hem nog een keer en uiteindelijk belt hij terug. Ik was bang, dat het hem niet gelukt was. Het zou ook voor mij falen betekenen en dat vind ik niet niks. Toch viel het best mee. Hij heeft het gehaald en bereidt zich voor om zijn leven een nieuwe wending te geven. Wauw!