dinsdag 3 mei 2016

Dyslexie 4





©Uit de publicatie “Dyslexie” van Child Support.
D.Knippen en plakken
Wat ook niet helpt bij het vlot, vloeiend lezen na groep 4, is dat het kind in groep 3 en 4 heeft leren lezen door letter voor letter te leren en woorden te lezen door delen daarvan te knippen en te plakken. Dat aangeleerde automatisme moet het kind afleren om in plaats daarvan iets anders te leren: globaal lezen. Woorden en zinnen dienen vanaf groep 4 achter elkaar gelezen te worden, net zoals wij praten.
Als een kind een beetje onzeker is, om welke reden dan ook, kan het afleren van iets om iets anders in plaats daarvan te leren, best lastig (stressvol) zijn.

Dyslexie is een psychische stoornis, een emotionele stoornis.
Per definitie is die stressgerelateerd:
tot stand gekomen door het beleven van stress en
in stand gehouden door stress en aangeleerde, niet adequate, automatismen.
Wij weten nu waar aan gewerkt moet worden.
 



11465 Views