vrijdag 1 november 2013

Geen brief

Gisteren ontmoette ik een collega psycholoog, die mij twee weken geleden een brief van hem had gemaild. In deze brief aan de minister van volksgezondheid, maakt hij duidelijk hoe boos en verdrietig hij is over het regeringsbeleid betreffende de psychische gezondheidszorg. Mensen krijgen geen of geen goede hulp en aan psychologen die niet meedoen aan het institutionaliseren en instrumentaliseren van de psychologie, wordt het uitoefen van hun beroep onmogelijk gemaakt.
Ik heb hem toen gemaild, dat ik het een fantastische brief vond. En dat is ook zo.
Op een bepaald moment van het gesprek met een wijntje, vroeg ik hem of hij reacties had gekregen op zijn brief. Het werd even stil, en toen zei hij: “Ik heb de brief niet verstuurd. Ik ben bang.”

Later dacht ik aan de zorgverzekeraar, die in zijn contract voor 2014 voor aanbieders van psychologische zorg, die psychologen en psychiaters moeten ondertekenen om hun werk vergoed te krijgen, een artikel heeft staan waarin de psycholoog of psychiater moet afzien van kritiek op de verzekeraar.