(2 van 3)
Terug in
Amsterdam sloegen de andere kinderen hem op school. Hij werd uitgelachen en
uitgedaagd. Toen begon hij te vechten. Maar verder, bij volwassenen, legt hij
zich erbij neer als hij slecht behandeld wordt en hij wordt ook slecht
behandeld.
In het begin kenden wij hier de mensen niet. Deze mensen zijn agressief. Wij wonen in XXXX, en dat is ver weg van zijn school. Hij doet nu vmbo-praktijk. Soms komt hij te laat aan. Vorig jaar belde de school mij met klachten over zijn slechte gedrag. Hij kwam te laat op school en moest van een leraar ergens gaan zitten. Hij zei nee. In de klas doet hij dan niets, praat niet of staat op en gaat naar de wc.
In het begin kenden wij hier de mensen niet. Deze mensen zijn agressief. Wij wonen in XXXX, en dat is ver weg van zijn school. Hij doet nu vmbo-praktijk. Soms komt hij te laat aan. Vorig jaar belde de school mij met klachten over zijn slechte gedrag. Hij kwam te laat op school en moest van een leraar ergens gaan zitten. Hij zei nee. In de klas doet hij dan niets, praat niet of staat op en gaat naar de wc.
Zij behandelen de
kinderen slecht. ´Eh, je neemt je hoed af, doe dat, …´. Zij doen niet aardig
tegen de kinderen, tonen geen respect. Zij zijn autoritair, agressief. Hij
accepteert dat niet.
Hij vertelt, dat zij hem niets vragen, niet met hem
praten, hem niet laten uitspreken.
Hij vertelt, dat als ´ik te laat ben, is dat
omdat ik de wekker niet heb gehoord, maar zij laten mij niet uitspreken.´
De
maatschappelijk werkster van school zegt tegen mij dat mijn kind zich niet goed
voelt bij mij thuis. Zij zijn respectloos, zij beledigen je.
De meester vroeg om hulp voor mijn kind. In juni zijn wij naar een psychologe gegaan.
De meester vroeg om hulp voor mijn kind. In juni zijn wij naar een psychologe gegaan.
De eerste keer vond hij dat al niet leuk.
Thuis als hij iets wil en het niet mag, wordt hij ook boos. Hij praat dan dagenlang niet.
Thuis als hij iets wil en het niet mag, wordt hij ook boos. Hij praat dan dagenlang niet.
De laatste tijd breekt hij dingen. Hij gaat naar zijn kamer en
breekt zijn eigen spullen.
Hij doet dit niet als ik erbij ben.
Hij sluit zich af
thuis, gaat naar zijn kamer en blijft daar. Hij houdt er niet van dat anderen
tegen hem zeggen wat hij moet doen. Bijvoorbeeld ´was je bord af. ´ Doet alleen
wat hij wil, wanneer hij het wil. Nu accepteert hij meer dan vroeger.
Vanaf zijn 13e
komt hij altijd laat thuis. In de zomer om 21 of 22 uur. Hij vertelt, dat hij
bij zijn vrienden in de buurt is. Zij praten en spelen voetbal.
Ik vertel hem steeds dat hij niet zo laat thuis mag komen, dat het niet goed is voor hem.
Ik vertel hem steeds dat hij niet zo laat thuis mag komen, dat het niet goed is voor hem.
Hij luistert niet. Hij doet niet wat ik hem vraag.
Mijn zoon wordt
door deze mensen slecht behandeld, zonder genegenheid. De kinderen worden
mishandeld. Ze vragen ook de kinderen niet door te zetten, zij geloven niet in
de kinderen.
Zij ontmoedigen de kinderen, vertellen dat zij het niet kunnen,
dat het beter is om op te geven, iets minder moeilijk te doen. Ik wil dat hij C
en B scoort, maar dat het hoeft niet van school.
Het kind gelooft steeds minder
in zichzelf, geeft het op, legt zich erbij neer en doet niets.
Zij helpen de
kinderen de put in. Hij wil later, na 5 jaar school, in een sportwinkel gaan
werken. Maar nee, zij vertellen hem dat het beter is dat hij het zoekt in een
supermarkt.
De school heeft mij gevraagd om papieren te tekenen voor extra begeleiding van mijn zoon. Als ik het niet doe, zeggen zij dat ik mijn kind niet help. De school zegt dat hij een keer per week hulp krijgt. Als ik het hem vraag, zegt hij van niet.
Ook op de basisschool vertelden zij dat mijn zoon extra begeleiding kreeg. Maar het werd niet beter en hij moest toch naar het speciaal onderwijs.
De school heeft mij gevraagd om papieren te tekenen voor extra begeleiding van mijn zoon. Als ik het niet doe, zeggen zij dat ik mijn kind niet help. De school zegt dat hij een keer per week hulp krijgt. Als ik het hem vraag, zegt hij van niet.
Ook op de basisschool vertelden zij dat mijn zoon extra begeleiding kreeg. Maar het werd niet beter en hij moest toch naar het speciaal onderwijs.
Ik probeer te
volgen wat hij doet op school en hem te helpen, maar ik krijg geen steun van
school en hij is nu niet meer gemotiveerd. Hij krijgt nooit huiswerk en leert
nooit iets voor school. Na 3 uur ´s middags heeft hij niets te doen. Wat moet
er van hem worden?
Zij bepalen de toekomst van de kinderen zoals ze willen. Vertellen de
kinderen dat het hun niet zal lukken. De kinderen worden verdrietig en geven
het op. Zij helpen de kinderen de put in. Het is een cultuur van valsheid, van
hypocrisie. We weten niet met wie we te maken hebben.