vrijdag 15 juli 2016

Wat moet een 15-jarige adolescent met selectie, segregatie en sociale uitsluiting?




Een 15-jarige jongen is drie jaar geleden begonnen in het voortgezet onderwijs, op de Havo. 
Een skater, een open mind.  Zijn redeneervermogen is heel sterk, evenals zijn woordenschat. 
Leert hij (minimaal) voor school, dan haalt hij, met heel weinig moeite, heel hoge cijfers. Alleen, het onderwijssysteem en de docenten boeien hem niet en hij doet meestal niets. Hij zit nu met een rugzak op het vmbo-t. Amsterdam zit vol met dit soort fantastische adolescenten, die hun school niet of op een heel laag niveau afmaken. Hij en zijn ouders hebben,  met veel vallen en opstaan, redelijk adequate  aanpassingstrategieën ontwikkeld om om te kunnen gaan met ODD en ADHD.  Hij kan zichzelf redelijk goed  sturing geven. De symptomen zijn meestal mild. Toch willen hij en zijn ouders hulp om te vermijden dat het nog slechter zal gaan op school met zijn prestaties en hij dan helemaal zal afhaken.

Bij een van de eerste sessies zijn wij gaan kijken hoe ik hem kan motiveren. Misschien door het vergroten van zijn inzicht, hem bewuster maken?

Wij bespreken wat er op het bord staat. Van segregatie weet hij niet wat het betekent, hij heeft ook moeite om het goed uit te spreken.

Dan praten wij even over het basisonderwijs en selectie. Daarover heeft hij veel te vertellen. 
We gaan snel naar het voortgezet onderwijs en segregatie en vervolgens naar sociale uitsluiting. 
De verschillende groepen in de samenleving met verschillende onderwijsniveaus en inkomens. 
-Dan naar de kinderen van deze ouders en hun kansen in het basisonderwijs.

Hebben alle kinderen dezelfde kansen bij de selectie in het basisonderwijs? Hij heeft het redeneren al in eigen hand genomen, hij denkt snel, hij overziet het, formuleert het perfect. Zijn eigen ervaringen en zijn sterke cognitieve en sociale ontwikkeling geven hem vleugels. Wauw! 


12267 Views