Ouders van 6- of 7-jarige kinderen vragen regelmatig, in
paniek, om hulp.
De laatste tijd
wordt hun kind op school heel boos en verbaal en/of fysiek agressief.
Het onderwijsleerproces, de andere kinderen en de leerkracht worden
daadwerkelijk bedreigd of voelen zich bedreigd. Stopt dit probleem niet, dan
zal het kind verwijderd worden en geplaatst op een REC-4 school (speciaal
onderwijs).
Kindvriendelijke scholen en leerkrachten geven vaak niet
meer dan 4 tot 6 weken de tijd om de emotionele uitbarstingen te laten stoppen. Dat kan lukken, mits leerkrachten en in het
bijzonder ouders, zeer actief meehelpen
en er een psycholoog beschikbaar is, die de vereiste kwaliteit en ervaring
heeft.
Hier gaat om een vorm van eerste hulp bij crisissituaties. Deze intensieve hulp dient nauw aan te sluiten bij het kind, zijn ouders
en de leerkracht. Dat leidt vaak tot meerdere interventies in een week, het ter
plaatse toetsen en evaluaren van wat wel en niet werkt en het ontwikkelen van
aangepast hulpmateriaal. De ouders
zijn de belangrijkste personen (co-therapeuten) in dit proces en hebben ook de
meeste hulp nodig. Zij hebben als
opdracht het ontstressen van het kind
en hem omringen met onvoorwaardelijke,
helende liefde. Voor het kind wordt ondersteunend
visueel materiaal ontwikkeld, aansluitend aan de situatie waarin de
probleem zich voordoet en dat de werkende
gedachten en emoties stimuleert, die in kaart gebracht werden bij de eerste contacten met het kind,
zijn ouders en de leerkracht.