Mijn excuses dat mijn reactie zo lang op zich heeft
laten wachten.
Wij weten nu hoe mevrouw scoort. Kennis en
vaardigheden zijn zwak of zeer zwak ontwikkeld en zij presteert zwak of zeer
zwak, zoals je al aangeeft.
Maar wat betekent dat? Is er sprake van hersenletsel
bij mevrouw? Nee, wat is dan de verklaring voor haar scores en voor haar
ontwikkeling? Zonder te weten wat tot dergelijke scores leidt, weten wij onvoldoende
om mevrouw op een verantwoorde wijze te helpen. Wij tasten in het duister en
dat is niet de bedoeling.
Als wij curatief
bezig willen zijn, dan moeten wij weten wat het
probleem van mevrouw is en vervolgens een verantwoord behandelplan opstellen en
uitvoeren om haar beter te krijgen. Dat zal op den duur moeten leiden tot hogere
IQ-scores.
Als wij ondersteunend
bezig willen zijn, dan ondersteunen wij mevrouw
met praktische zaken, maar zij wordt daar niet beter van. Zij blijft
afhankelijk en haar gezondheid zal steeds verder achteruit gaan, omdat haar
problematiek een last blijft.
Het gaat om financiering van hulp aan mevrouw. Okay,
dan prima.
Als je wilt, kunnen wij er een keer verder over
praten.
1.
Een
persoon, die (al jaren) zichzelf verwijt niets te presteren, scoort (veel)
lager dan als dat niet zo zou zijn.
2.
Het
afnemen van de intelligentietest strikt volgens het boekje, leidt tot
(significant) lagere scores bij een persoon met een lage Sociaal Economische
Status (SES) vergeleken met iemand met een hoge SES.
3.
Als we
kijken naar verschillen in gemiddelde normscores tussen verschillende
opleidingsniveaus, dan zien we dat deze normscores sterk oplopen met het
opleidingsniveau. Het verschil tussen de groep met een vmbo-niveau en de groep
met een vwo-niveau is 25 punten, volgens het handleidingboek van de WAIS.
Dat is heel erg
ongezond. Er bevinden zich circa honderdvijftigduizend mensen in de verstandelijk gehandicaptenzorg
(TNO 2011).