zondag 1 november 2015

Hersenletsel?




Mijn excuses dat mijn reactie zo lang op zich heeft laten wachten.

Wij weten nu hoe mevrouw scoort. Kennis en vaardigheden zijn zwak of zeer zwak ontwikkeld en zij presteert zwak of zeer zwak, zoals je al aangeeft.

Maar wat betekent dat? Is er sprake van hersenletsel bij mevrouw? Nee, wat is dan de verklaring voor haar scores en voor haar ontwikkeling? Zonder te weten wat tot dergelijke scores leidt, weten wij onvoldoende om mevrouw op een verantwoorde wijze te helpen. Wij tasten in het duister en dat is niet de bedoeling.



Als wij curatief bezig willen zijn, dan moeten wij weten wat het probleem van mevrouw is en vervolgens een verantwoord behandelplan opstellen en uitvoeren om haar beter te krijgen. Dat zal op den duur moeten leiden tot hogere IQ-scores.



Als wij ondersteunend bezig willen zijn, dan ondersteunen wij mevrouw met praktische zaken, maar zij wordt daar niet beter van. Zij blijft afhankelijk en haar gezondheid zal steeds verder achteruit gaan, omdat haar problematiek een last blijft.

Het gaat om financiering van hulp aan mevrouw. Okay, dan prima.

Als je wilt, kunnen wij er een keer verder over praten.


Ten slotte:
1.    Een persoon, die (al jaren) zichzelf verwijt niets te presteren, scoort (veel) lager dan als dat niet zo zou zijn.

2.    Het afnemen van de intelligentietest strikt volgens het boekje, leidt tot (significant) lagere scores bij een persoon met een lage Sociaal Economische Status (SES) vergeleken met iemand met een hoge SES.

3.    Als we kijken naar verschillen in gemiddelde normscores tussen verschillende opleidingsniveaus, dan zien we dat deze normscores sterk oplopen met het opleidingsniveau. Het verschil tussen de groep met een vmbo-niveau en de groep met een vwo-niveau is 25 punten, volgens het handleidingboek van de WAIS.



Dat is heel erg ongezond. Er bevinden zich circa honderdvijftigduizend mensen in de verstandelijk gehandicaptenzorg (TNO 2011).



9169 Views