zaterdag 31 januari 2015

Kinderrechter en Jeugdzorg




Psychologisch/Second opinion onderzoek 
De kinderrechter heeft ingestemd met het voorstel van jeugdzorg zonder dat ik daar iets van af wist. Omdat ik mij verzet tegen jeugdzorg (*) en mijn kind terug wil, moet Ik mij laten onderzoeken om vast te stellen of ik (een) goed(e) (moeder) ben!
Jeugdzorg heeft de opdracht gegeven aan het NIFP. Ik vertrouw het niet. Mijn advocaat heeft mij uw nummer gegeven. Ik heb ook met  … (een grote organisatie binnen de zorgindustrie) gesproken, maar zij moeten nog intern overleggen. Zij vroegen wie het zou betalen, omdat wanneer jeugdzorg de opdracht geeft, zij het zelf betalen. Als ik een echt onafhankelijk onderzoek wil, dan wordt dat hoogwaarschijnlijk niet vergoed. Misschien moet ik het dan zelf betalen. En ik kan dat niet.
Mijn advocaat heeft mij u dus geadviseerd. Ik vertrouw inderdaad niet wie jeugdzorg kiest, maar kunt u mij ook vertellen waarom uw onderzoek, voor mij en mijn kind, beter zou zijn?
Waar het verschil in zit:
A.      De insteek
-          Het onderzoek vindt plaats ter ondersteuning van ouders en is bedoeld om te helpen  
      hun kinderen weer thuis te krijgen.
B.      De opvattingen
-          Kinderen dienen bij hun ouders te wonen en door hun ouders grootgebracht te worden. 
-          Wanneer kinderen weggehaald worden bij hun ouders, worden zij ernstig psychisch
       beschadigd, hun leven lang. Het politieoptreden zullen zij nooit vergeten, en dat is
       nog maar het begin. 
-          Wanneer kinderen weggehaald worden bij hun ouders, worden zij geplaatst in zeer
       stressvolle omgevingen waar verwaarlozing en mishandeling zeer vaak voorkomen. 
-          Hoe langer het kind onttrokken wordt aan zijn ouders, hoe ernstiger de
       gezondheidsschade die het kind en zijn ouders lijden. 
-          Tegen ouders strijden, ouders doen lijden, is immoreel. De psychische gezondheid van
       kinderen en ouders wordt daardoor ernstig beschadigd. Ook de samenleving wordt
       beschadigd. 
-          Wij weigeren geen hulp als mensen die nodig hebben, maar niet kunnen betalen.
C.      De aanpak. Contextueel en kritisch
-          Hoe is het zo ver gekomen? Ouders worden uitgenodigd om de hele geschiedenis 
      en die van het kind te vertellen. Het woord is aan de ouders. Het gaat om hun verhaal, 
      hun beleving en hun woorden. Dat ontbreekt meestal in de andere rapporten en
      verslagen. 
-          Wij onderzoeken wat jeugdzorg en andere interveniënten hebben gedaan op basis van
      het aangeboden dossier. Is wat gedaan is ethisch en wetenschappelijk verantwoord?
-          Is het aannemelijk, dat het kind psychisch beschadigd is door wat hem is aangedaan en
       waaraan hij blootgesteld is geweest?
D.      Onderzoekstechnisch
-          Hierin bestaan ook veel verschillen. Bijvoorbeeld, informatie verkregen uit testen of 
      vragenlijsten wordt niet in het onderzoeksrapport verwerkt buiten de context waarin de
      persoon zich bevindt. Van belang is ook te beseffen, dat er niet zo iets bestaat als het
      psychologische profiel van een goede of ideale moeder (of vader).

Advies
Het beste is als jeugdzorg instemt met uw keuze voor wie het onderzoek mag doen en als zij de opdracht geven en vergoeden. Jeugdzorg en uw advocaat kunnen dan de onderzoeksvragen formuleren. 

Klinisch onderzoek
Klinisch onderzoek toont aan, dat kinderen door jeugdzorg weggehaald worden bij alleenstaande moeders met een lagere SES. Vaders zijn meestal “niet in beeld”. Wanneer vaders wel in beeld zijn, willen zij liever hun kinderen institutionaliseren en aan een pleeggezin geven, dan aan de moeder van de kinderen. Helaas is koning Salomo al lang geleden gestorven.
 

Waarschuwing: Kinderrechters zeggen, dat zij niet aan waarheidsvinding doen. De keuze tussen de beweringen en de eisen van jeugdzorg en die van de ouders, is dan snel gemaakt. De kinderrechter neemt altijd het standpunt van jeugdzorg over.


(*)  “Stop fighting the system and let me do my job.” (The psychiatrist against House)

Wanneer wij iets zien dat niet door de beugel kan en niets doen, zijn wij geen getuige, maar medeplichtige.”


6080 Views