donderdag 6 november 2014

ANGST






Het meisje dat een uitdaging wil
Een blond meisje van 16 heeft veel last van een angststoornis. Dat is soms beangstigd en erg lastig in het dagelijks leven. Zij heeft moeder verteld, dat zij er nu van af wil. Het heeft haar veel wilskracht gekost om er over te vertellen. Zij is zich bewust van wat er met haar gebeurt en van hoe zij er mee omgaat. Na vier of vijf sessies (diagnostiek en behandeling) blijkt, dat haar gedachten helder zijn, dat zij heel duidelijk formuleert en dat haar verhaal een sterke samenhang heeft. Haar cognitieve constructies zijn perfect.
Zij werkt goed mee aan de behandeling, begrijpt wat aangeboden wordt en gaat oefenen. Zij volgt praktijkonderwijs!
Het is leuk op school, vindt zij, maar het is heel saai en simpel, vertelt zij ook. Vorig jaar waren zij bezig met het herhalen van rekenen van groep 6 van de basisschool. Alleen herhaling van de basisschool, zoals de tafels. En veel stages, bij oudere mensen bijvoorbeeld. Het is zorg. Oudere mensen vind ik niet erg, maar het is niet mijn ding. Ik wil een uitdaging. Ik begrijp niet waarom zij mij naar het praktijkonderwijs hebben gestuurd.
Wat doe je daar dan?
 Ja, de directrice, … Ik weet niet of ik het van mijn moeder mag vertellen. Mag ik mijn moeder ophalen? Mag ik vertellen over de directrice van de basisschool, mama?
Alles wat jij en je moeder hier vertellen, is strikt vertrouwelijk, ik zal en mag niet met iemand over jou praten.
Ja, je mag het vertellen, hij is te vertrouwen.

Zou het iets uitmaken als wij een intelligentieonderzoek doen en met het meisje en haar moeder naar school stappen, met een gemiddelde score?
Het kan ook verkeerd uitpakken met een intelligentie onderzoek. En een meisje dat cognitief op het gemiddeld niveau functioneert, maar slecht basisonderwijs heeft gehad en al drie jaar op het praktijkonderwijs zit, loopt veel risico om laag te scoren op de intelligentietest. Hoe kan zij zich meten met iemand met goed basisonderwijs achter de rug en 3 jaar vwo?
Andere “deskundigen” zouden zeggen, dat het aan het meisje ligt als de score laag is. Niet aan het onderwijs, dat zij heeft genoten en ook niet aan het sociaal (cultureel/economische) milieu waarin zij opgroeit. Maar dat is (weer) een ander (griezel)verhaal, waarvan het meisje en haar moeder geen vermoeden hebben.


5320 Views