zondag 1 december 2013

Ik wil weg van hier, het liefst gisteren

Ik zit op een ghettoschool. Ik was niet goed genoeg op mijn vorige school, kreeg ook geen kans.
Toen zij zich ging inschrijven op haar nieuwe school moest zij huilen.
Als je hier iets zegt, gaan de docenten je als een debiel behandelen, ook tegen je schreeuwen. Zij doen grof, heel grof tegen leerlingen. Niet alle docenten, maar de meeste wel. Je kunt geen mening geven. Zij beledigen de kinderen. De docenten spreken de kinderen op een onaardige manier aan. Zonder enige aanleiding daartoe, wordt tegen je gezegd: “Je hebt zeker de nodige spullen niet bij je.” Overal lopen rokende leraren rond.
De meeste kinderen zijn aardig, maar reageren tegen de docenten heel brutaal en agressief. Er zijn veel incidenten, waardoor vaak de hele groep moet nablijven. Dat is niet leuk. Het is een totaal ander milieu dan op mijn vorige school.
Er wordt veel geschreeuwd, gescholden en gevochten. Het is onveilig.
Zelfs de pauze is onaangenaam. Hier moeten de leerlingen in de pauze naar buiten, zelfs als het sneeuwt en de toiletten worden op slot gedaan. Wanneer kinderen echt naar het toilet moeten, moeten zij dat vragen en uitleggen.
Alle leerlingen klagen over de school. Kinderen zijn het zat. De meisjes. De jongens vinden het ook niet leuk, maar blijven met hun vrienden. Er zijn ook kinderen die het niet erg vinden. Van anderen hebben hun ouders geen belangstelling voor wat er op school gebeurt. Ik wil weg van hier, liever gisteren. Door de school ben ik onrustig geworden, snel geïrriteerd, heb veel last van buikpijn. Ik vind mezelf dom.

Zij was een heel levendig kind. Nu is zij erg teruggetrokken en maakt geen contact met andere kinderen.

Duizenden kinderen worden gedwongen om onderwijs te volgen, dat zij niet willen en dat geen of weinig kwaliteit heeft. “Moet ik vier jaar naar school gaan om te leren koken en schoonmaken?” , was wat ik een poosje geleden van een geïrriteerd meisje te horen kreeg. Zij weet dat zij geen keuzes heeft na jaren Cito-toetsen waarin zij en vele duizenden kinderen met haar, iedere keer opnieuw, de vernedering van slechte scores moest ondergaan. Ik zie nog de blonde, stevige jongen van jaren geleden die in de klas opstond en luid en krachtig schreeuwde: ”Ik kan het niet, ik doe het niet,” en wegliep.