vrijdag 30 september 2016

ABSOLUUT ONJUIST




Hoe gaat het met uw zoon?
Het gaat goed. Bij mij thuis gaat het gewoon heel goed.

En op school, wat vertelt de leerkracht?
Ik hoor niks van school. Dus het gaat goed.

Heeft de leerkracht of de school dan met u gesproken over de mogelijkheid uw zoon in het regulier onderwijs te plaatsen?
Nee. Ja, hij heeft wel moeite met het opvolgen van regels. Maar dat is kindeigen.

Maar is dat reden genoeg om uw zoon in het speciaal onderwijs te houden?
Ik heb daar geen probleem mee. Het zijn kleine groepen.

(Gesprek 3 maanden na sluiting van behandeling.)

Wat kan de verklaring zijn voor het feit, dat de overgrote meerderheid van de kinderen die in het speciaal onderwijs zitten (REC 4, vroeger bekend als scholen voor zeer moeilijk opvoedbare kinderen/zmok  en moeilijk of zeer moeilijk lerende kinderen/ZMLK) daar blijven tot aan het eind van hun leerplicht?
Twee mogelijkheden:
a.Het speciaal onderwijs is er niet op gericht de kinderen, die daar geplaatst zijn, te behandelen.
b.Het speciaal onderwijs is niet in staat om hun kinderen te behandelen.

Het antwoord van “het systeem” is een ander en luidt, al meer dan 50 jaar: “Een licht verstandelijke beperking is een blijvende beperking”. Bron: GGD Amsterdam. “Hoe wordt een licht verstandelijke beperking gemeten”.
In ditzelfde document is te lezen: “Of iemand moeite heeft met leren, hangt af van het IQ. Bij mensen die moeilijk leren, ligt het IQ tussen 50 en 85.”)  
Anders gezegd, de IQ is bepalende, een IQ “dat hebt je of hebt je het niet” en behandeling van een psychische stoornis zou niet leiden tot significante verbeteringen. DAT IS ABSOLUTE ONZIN EN GEHEEL ONJUIST.

Het internationaal wetenschappelijk onderzoek van de laatste 20 jaar “It Is a Mystery” in het onderwijs en in de jeugd- en gezondheidszorg.
Wat “het systeem” kinderen aandoet en ontneemt, is bijna onbeschrijflijk. 



13182 Views