Het doorbreken van zeer belemmerende emotionele automatismen.
Een kind van 11 jaar van Nederlands ouders,
semi-analfabeet, met onbehandeld ADHD en nog wat complicaties. Aan de ouders wordt gevraagd met het kind af te
spreken, dat zij en het kind de komende week aan de tafels van vermenigvuldiging
gaan werken. Dat wil zeggen, zaterdag moet het kind alle tafels achter elkaar
en door elkaar heen uit zijn hoofd kennen. En ook nog heel goed.
Toelichting en hulp
voor ouders
Uw kind lijkt op een jongen, die graag wil
voetballen, daar ook enige aanleg voor heeft, maar al heel lang niet uit zijn
bed komt door een complex beeld van (psychische) emotionele problemen.
Het is aan u om uw kind te helpen uit zijn
bed te komen en hem aan het trainen zetten. Doet u dat of heeft u vragen over
hoe u dan kunt doen en doorzetten, dan kunt u die vragen stellen aan de psycholoog van uw kind. Duidelijk voor
iedereen moet zijn, dat uw kind niet in zijn bed achtergelaten mag worden.
Voor tafels snel en goed onthouden, twee jaar
later dan de bedoeling is, bestaat maar één methode, namelijk intensief drillen. Dat kan op speelse manieren,
met humor en plezier, aan tafel of onder de douche, maar indien nodig ook met strenge
aanpak en dwang. Lachen en huilen horen er bij als dat nodig is. Duidelijk moet
zijn, dat het doel bereikt moet worden. Wij geven het niet op en wij accepteren niet dat uw kind het opgeeft.
Tussen gezellige activiteiten door, na school
en zijn behandeling, moet duidelijk zijn wat onze keuze is. Behandeling, veranderingsprocessen op gang brengen en
succeservaringen opdoen, heeft nu de absolute prioriteit.
In extremis, bij wijze van spreken: Uw kind
speelt niet, eet niet, slaapt niet, … voordat hij zijn doel heeft bereikt.
De aanpak is niet altijd speels of alleen dwingend.
Alle strategieën worden door elkaar heen gebruikt, afhankelijk van de situatie
en van wat naar verwachting effectief werkt, gezien de gemoedstoestand van uw
kind.
Op een bepaald moment zou uw kind de vraag
kunnen stellen: Waarom doe je nu grappig?
Daarnet was je boos op mij.
Ik was helemaal niet
boos op je. Maar ik wil niet dat je het
opgeeft. Ik houd heel veel van je en ik geloof in je. Daarom wil ik niet
dat je het opgeeft. Wij moeten doorzetten
en doorzetten tot het ons lukt.