vrijdag 23 september 2016

Kritisch, zelfstandig denken




Alleen doet hij niets. Zit op zijn stoel voor zich uit te staren, legt zijn hoofd op de tafel, kijk naar achteren, naar links en rechts,  gaat iets inkleuren, vervalt in een soort lethargie, friemelt met zijn potlood, laat dat vallen, volgt alles wat er beweegt in de klas, meestal met een glimlach op zijn gezicht. Komt de leerkracht even langs, gaat deze bij het kind zitten en doet deze aardig, dan gaat het kind werken en maakt één som. Gaat de leerkracht weg, dan stopt het kind met werken, legt zijn gezicht op tafel …

Hoe wordt in het onderwijs, in de klas, het kind geholpen?
Het kind wordt vaak geïsoleerd, tussen houten planken of een piepschuim beschutting, krijgt een koptelefoon op en moet aan het werk. Het kind doet nog steeds niets.
Dat doet zich al maanden voor en het gaat nog een of twee jaar gewoon door.
Hoe gaat het verder?
De onderwijsprotocollen treden in werking en er wordt een dossier opgebouwd. Uiteindelijk wordt het kind met een grote schoolachterstand in het speciaal onderwijs geplaatst, onafhankelijk of het wel of niet gemiddeld scoort op een intelligentietest.

De onwetendheid en het gebrek aan kritisch, zelfstandig denken in het onderwijs werkt vernietigend voor duizenden kinderen.


13001 Views