vrijdag 16 september 2016

Didactische chaos





In groep 4 en 5 van het basisonderwijs moeten kinderen snel en zonder fouten lezen. Zij moeten iedere dag oefenen en worden er in gedrild. Zij moeten ook lijsten met “onzin woorden” (niet bestaande woorden) goed en snel lezen. De kinderen worden ook daarop intensief getoetst en de doelen moeten per se bereikt worden. Het is van geen belang of de kinderen begrijpen wat zij lezen. Het gaat om “tempo lezen”. Veel kinderen weten dan ook niet wat zij lezen (het komt regelmatig voor dat kinderen, die het Nederlands niet machtig zijn, goed snel lezen/technisch lezen) en velen hebben/ontwikkelen daar ook geen belangstelling voor.
Ontstaan er problemen bij het snel lezen, en dat gebeurt vaak, dan krijgen kinderen “extra aandacht.” Zij gaan extra oefenen. Dat doen zij meestal in de gang met een onderwijsassistent of een leesmoeder, omdat de overheid dertig jaar geleden bij het privatiseren van het basisonderwijs alle onderwijskundigen weggestuurd heeft en die heeft vervangen door managers voor schoolbesturen. Gaat het met het kind dan nog niet beter, bij snel lezen/technisch lezen, dan denkt men snel aan iets anders. Dyslexie. Het kind wordt dan weer opgezadeld met een ander probleem.

Vanaf groep 6 wordt de aandacht gefocust op begrijpend lezen, maar de kinderen zijn gedrild met snel lezen en getraind in het geen aandacht geven aan wat zij lezen! Een nieuw probleem voor het kind meldt zich aan. “Ik moet nu langzamer lezen om te begrijpen wat ik lees.” Veel kinderen hebben dan ook heel veel moeite met de omschakeling naar het begrijpend lezen. Zij krijgen dan “extra aandacht” om dat te verhelpen.
Kinderen worden er vaak ziek van! 



12845 View