zaterdag 23 april 2016

Dyslexie 1







©Uit de publicatie “Dyslexie” van Child Support.
A. Emoties en gedachten bepalen wat wij doen

Dyslexie is een psychische stoornis en een (specifieke) leerstoornis.
Dyslexie is een emotionele stoornis.
Dyslexie is een alternatieve term voor “leerstoornis met beperkingen in het lezen”.

In het algemeen kan gezegd worden, dat een kind dat in het basisonderwijs op D en E niveau scoort, zes maanden lang, ondanks interventies gericht op deze leermoeilijkheden, waarschijnlijk last heeft van een leerstoornis.

1.Gaat het om lezen, dan komt in beeld een “leerstoornis met beperkingen in het lezen” of de alternatieve term dyslexie.
2.Gaat het om rekenen, dan komt in beeld een “leerstoornis met beperkingen in het rekenen” of de alternatieve term dyscalculie.
3.Gaat het om schrijven, dan komt in beeld een “leerstoornis met beperkingen in de schriftelijke uitdrukkingsvaardigheden”. (1)

Bij dyslexie (of “leerstoornis met beperkingen in het lezen”) is dus de kern van het probleem nauwkeurig en snel (“vloeiend”) hardop lezen.
In het basisonderwijs zien wij vaak kinderen, die op technisch lezen (= hardop lezen, correct en snel) jaren lang E scoren. Soms scoren zij ook laag bij begrijpend lezen, maar soms ook niet. 
Hoe kan dat?

Dyslexie is een psychische stoornis, een emotionele stoornis.
Per definitie is deze stressgerelateerd:
tot stand gekomen door het beleven van (veel) stress.
   
De vraag die zich opdringt is: Hoe ontstaat een leerstoornis?




11334 Views