Het blijkt, dat bij veel kinderen die psychische en gedragsproblemen
vertonen, de emotioneel band tussen moeder en kind verstoorde werd op een bepaald
moment van zijn zeer jonge leven. De baby heeft dat ervaren als zeer stressend,
hetgeen de ontwikkeling van zijn hersenen anders deed verlopen dan in betere
omstandigheden verwacht mocht worden.
Ontelbare onderzoeken, veelal gebruik makend van de enorme mogelijkheden
van de neurowetenschappen van de laatste 10 jaar, bevestigen iedere keer
opnieuw de cruciale belang van relatie tussen de ontwikkeling van de baby, in
het bijzonder zijn hersenen, en de zorg van zijn ouders, in het bijzonder van moeder.
Ter verduidelijking: “It is not bad of unloving parenting that is the
problem, but stressed parenting.” en
de sociale omgeving. Zie ook hier het intervieuw van Gabor Maté.
Gedurende de zwangerschap produceert de vrouw oxytocine, dat vaak het
moederhormoon genoemd wordt, verantwoordelijk voor het baren en voor het
moedersgevoel. De baby krijgt dan de aandacht en zorg, die het nodig heeft om
zich gezond te ontwikkelen. Liefde, lichamelijk contact en tederheid hebben een
groot invloed bij op ontwikkeling van de hersenen van de baby. Dat maakt weer
deel uit de ontwikkelingsgeschiedenis van de volwassen mens.
Een babybrein is kwetsbaar. Wanneer tijdens de eerste levensjaren iets
ingrijpends gebeurt waardoor de sociale omgeving van de baby, in het bijzonder
zijn moeder, onzeker en gestrest wordt, kan dat ernstig gevolgen voor de baby
hebben.
Later, maar vaak nog op zeer jonge leeftijd, merken ouders dat het kind
gedrag laat zien dat niet te verwachten is en het kind in zijn sociale
contacten en welzijn hindert.
Meestal worden deze problemen (emotionele aandoeningen of -stoornissen)
nooit gediagnosticeerd of behandeld. Gebeurt dat wel, dan zelden vanuit een ontwikkelingsperspectief,
waardoor het niet inzichtelijk wordt hoe het probleem tot stand is gekomen en
wat, met die kennis, verantwoord is te doen.
Toch worden de stemmen steeds luider van degenen, die vertellen dat het
verlagen van het stressniveau van het kind en van zijn sociaal omgeving
enerzijds en anderzijds het kind met liefde omhelzen, hem doen voelen dat
werkelijk veilig en beschermd is, de echte basis moet zijn van het
behandelproces. Niet een verstikkend systeem van beloningen en straffen, maar liefde is belangrijk.