zondag 2 augustus 2015

Agressie tegen jonge kinderen en traumabeleving 7


Programma: Forced Permanent Separation

Het kind wordt onderworpen aan een intensief en zeer agressief programma van deprivatie en onteigening (Forced Permanent Separation/ Forced Adoption), waarin het gedwongen wordt afstand te nemen van zijn gezin en persoonlijke geschiedenis.
Zie ook schema’s A en B

Het programma steunt op 3 pijlers:

1.   Isoleren                      De contacten tussen kind en ouders zo veel mogelijk beperken
en bemoeilijken. De frequentie van bezoek laag houden, de
bezoeken storen, geen belafspraken, etc. Ouders mogen niet
meedoen of aanwezig zijn bij activiteiten van het kind, zoals een
schoolfeest, artsbezoek, afzwemmen, etc.
Informatiestop. Uitwisseling van informatie tussen kind en ouders
verbieden dan wel bemoeilijken, in het bijzonder over onderwerpen als familie, emoties, meningen, pleegouders, wat ouders doen om uithuisplaatsing terug te draaien, etc. Indien dat wel gebeurt, wordt bezoek onmiddellijk gestopt als “belastend” voor het kind.
Geen informatie aan ouders geven over de gezondheid van het kind, activiteiten, school, verjaardagdagen, kerst, weekend, vrinden, etc.

2.   Disciplineren             Regels en afspraken eenzijdig vaststellen die het kind moet
                                   nakomen.
                                    Het permanent over regels en afspraken hebben.
                                    Het kind dwingen de regels en afspraken na te komen.

3.   Conditioneren          Het kind laten merken dat anderen dan zijn ouders het voor het
                        zeggen hebben en de beslissingen nemen.
Zich negatief uiten over de ouders van het kind, ook in de
aanwezigheid van het kind
Straffen wanneer het kind toenadering zoekt tot zijn ouders of de
wens uit om bij hen te zijn.
Positief en permissief opstellen tegenover pleegouders, ook in de
aanwezigheid van het kind.
Belonen van passieve en afstandelijke houding van het kind
tegenover zijn ouders.

De verwoestende emotionele effecten voor het kind van dat programma zijn ook goed bekend. Zie: “Reactions to the five stages of grief.”
Het kind dient zich eigen te maken dat zijn ouders niet deugen of niet geschikt zijn en dat hij afstand van hun moet nemen.
Het kind dient tevens te wennen (zich te hechten) aan het feit, dat hij met onbekenden verder moet leven. Zijn geschiedenis wordt herschreven en begint eigenlijk na de uithuisplaatsing.
Dat is een van de meeste traumatische belevingen die een jong kind kan meemaken. De manier waarop dat plaats vindt is zeker niet minder traumatisch.



© Child Support


8045 Views