donderdag 17 april 2014

TIPS? NEE



Individuele ondersteuning, door de school, van het kind dat last heeft van een psychische aandoening is vaak moeilijk uitvoerbaar en werkt niet op de middenlange termijn. Het individu, het kind, wordt daar verder geïsoleerd en teruggebracht naar zijn symptomen, de coherentie en continuïteit van de hulp worden niet gewaarborgd en er zijn altijd meerdere kinderen in een klas met psychische aandoeningen. Leerkrachten en docenten zijn ook geen BIG behandelaars, maar zij kunnen wel de sociale omgeving van het kind en van alle andere kinderen in de klas verbeteren, gezonder maken.
Ideaal zou zijn wanneer de school zou beslissen het hele gebeuren in de klas (BO) of groep (VO) gezonder te maken.
Hieronder drie suggesties die Child Support vaak geeft, die afzonderlijk of samen uitgevoerd kunnen worden.
Wij laten niemand vallen, wij laten niemand achter
De klas als een samenlevingsvorm van solidaire, zorgzame kinderen en leerkrachten.

Samen leren is een spel. Wie kan het vertellen?”
De klas georganiseerd in leergroepen, die soms met elkaar debatteren. Soms kiezen zij de aardigste, de vriendelijkste groep uit hun midden.

Heb je iets te vertellen?”
De klas als een toneelgezelschap met publiek.



3071 Views