zondag 13 april 2014

Intrigerend



Wat op school gebeurt lijkt wel een staatsgeheim. De schoolboeken mogen niet naar huis meegenomen worden, zij zijn niet te koop en ouders mogen niet in de klas als er les gegeven wordt.
Over opvoeding, emoties en de rol van de volwassenen bij het sociaal-emotioneel ontwikkelingsproces van het kind wordt niet gesproken.
Bij ‘schoolzorg’ is de invalshoek niet het kind dat lijdt, maar de leerling die stoort of te laag scoort (meer dan een jaar achterstand). Door veel ouders wordt ‘schoolzorg’ dan ook beleefd als een bedreiging, daar het een interne schoolprocedure is waarin het kind (duizenden iedere jaar) veelvuldig getest wordt en onbegrijpelijk uitspraken over hem worden gedaan zoals “beneden gemiddeld” of “moeilijk lerend”. Vaak leidt dat uiteindelijk tot een verwijzing naar het speciaal onderwijs of krijgt het kind een ‘eigen leerlijn’ of wel een ‘versimpeld’ programma, waardoor vast staat dat het kind de einddoelen van groep 8 niet zal halen.
Ouders raken vaak in paniek wanneer de basisschool, de Cito- of de NIO-toets een lager advies geven dan verwacht aan hun 10 of 11 jarige kind of wanneer het kind door de VO-school verwezen wordt naar een lager niveau. Ouders mogen niet kiezen, zij moeten volgen.
Vreemden nemen een test van het kind af (“onderzoek naar de begaafdheid”, bij de NIO) en doen uitspraken over zijn “capaciteiten”, alsof die waar zouden zijn. Het kind maag “niet overvraagd worden,” is vaak te lezen!
In het voortgezet onderwijs worden ouders op afstand gehouden tot het fout gaat en zij weinig meer kunnen doen dan het kind meenemen naar een lager onderwijs niveau.
Kinderen worden altijd op een zo laag mogelijk onderwijsniveau geplaatst. Nooit op een zo hoog mogelijk niveau. Is er oorlog? 


2985 Views