vrijdag 11 april 2014

Behandelsessies. The sky's the limit.



V. (12 jaar, ODD/ADHD + medicatie), H. (7 jaar, ADHD). De een boos, uitdagend, agressief in de wachtkamer met moeder. In het begin met de psycholoog ook erg onaangenaam en provocerend. Altijd de discussie aangaan. Het meisje, vrolijk, bewegelijk, doet van alles en doet dat snel, focust zich onvoldoende op informatie, instructie en uitvoering van rekenopdrachten. Zij geniet van communicatie, bloeit op door aandacht. Zij krijgt alle aandacht, alleen voor haar, en ook alleen vriendelijkheid. Tegelijkertijd oefent zij optimaal in het omgaan met cito-opdrachten. “Kijk goed.” “Lees niet te snel.” “Nooit iets opschrijven zonder er zeker van te zijn dat het goed is.” “Nadenken en je antwoord controleren als je twijfelt.” Oefening na oefening trainen wij dat. Het lukt, zij verliest geen sticker! Moeder blijft in de kamer gedurende de sessie (op voorstel van de psycholoog). Overdragen van kennis en vaardigheden is absoluut noodzakelijk.
Aan het eind van de sessie is de jongen ontspannen en vrolijk. Wij hebben wat confronterende gesprekken gevoerd, gebruik makend van de informatie uit het dagboek van zijn ouders en van wat hij bij een vorige sessie aangekruist heeft op een vragenlijst (‘Het lukt mij nog niet om alles goed te doen, maar ik wil het echt wel.’). Wij hebben ook het beeld van vorige keer gebruikt, maar niet te veel: ‘Laat je aardige helft altijd in gesprek gaan met je lastige helft, help hem te doen wat goed is voor je, wat je je fijn laat voelen. Laat je lastige helft het niet voor het zeggen hebben.’ Hij nam dit uiteindelijk over en gaf steeds zelf aan wat goed voor hem is en wat aardig overkomt bij anderen. Grof, onbeschoft tegen je ouders doen, dat doet hun pijn. Wil je dat? Het is makkelijker gezegd dan gedaan”, zegt hij. Soms harde verbale confrontatie, op een rustige toon, maar scherp, met maximaal respect, daar liefde voor zichzelf en zijn ouders het thema is. Hij is ook een afspraak aangegaan met zijn moeder en de psycholoog om een keer in de week zijn kamer op te ruimen. Bij het weggaan doet hij best lief tegen zijn moeder, hij is speels, wil op haar rug springen of anders dat zijn moeder op zijn rug springt om naar huis te gaan. Het meisje klimt over haar moeder, wil met moeder spelen, aanraken, de volle aandacht hebben en blijft letterlijk op haar moeder klimmen als die met de psycholoog praat. Therapeutische interventies zijn heel boeiend en geven veel voldoening. De ontwikkeling van neurobiologische structuren is gebruiks- en omgevingsafhankelijk. Geef niet op, want: The sky's the limit.


HERSENEN zijn mooi ((You tube))




2947 Views