dinsdag 29 april 2014

BLINDTESTEN


Bij bedrijven, het leger, de politie, maar ook in het onderwijs, op school, worden psychologische testen en vragenlijsten veel gebruikt. Men zoekt geschikte kandidaten, die (volgens de commerciƫle testontwikkelaars) bepaalde managementskwaliteiten hebben of bepaalde persoonlijkheidskenmerken of een bepaalde intelligentieontwikkeling. Deze testen en vragenlijsten zijn dan niets anders, dan selectie- of screeninginstrumenten om te vinden wat men zoekt. Als zodanig kunnen zij bijvoorbeeld via internet of in een groep aangeboden worden aan de kandidaten en dat gebeurt ook vaak. Je ziet of spreekt de persoon niet. De mens achter de scores is volstrekt onbelangrijk. Men is op zoek naar iemand die iets kan leveren of iets weet, niet met hulp geven aan de persoon. Ook in het onderwijs worden deze instrumenten gebruikt zonder dat voor ouders duidelijk is, dat het er om gaat kinderen te sorteren en te screenen.
Een totaal andere situatie ontstaat wanneer soortgelijke instrumenten (psychologische testen en vragenlijsten) gebruikt worden in een klinisch, diagnostisch onderzoek. Dan staat het individu, de mens, centraal. Dan vindt een individueel onderzoek plaats, dat als doel heeft een diagnose vast te stellen om klachten te behandelen. Dat gebeurt, zou moeten gebeuren, op initiatief en onder verantwoordelijkheid van ouders.

3258 Views