Ouders
Bij deze behandelsessies zijn de ouders vaak
aanwezig.
Leren
Vaak wordt ook uitgelegd dat leren houdt in
je hersenen veranderen. Wanneer je iets leert, breng je netwerken van
hersenencellen (neuronen) tot ontwikkeling. Zij waren er wel, maar niet actief,
niet met elkaar verbonden. Dat gebeurt alleen als je er iets mee doet. Het is
vergelijkbaar met een chip. Je moet die ontwikkelen, inbrengen in een computer
of een pasje en dan doet iets. Als wij het leren goed aanpakken, worden het goed
netwerken.
Wat wij hebben geleerd, kunnen wij ook
afleren. Een voorbeeld is als je een vreemde taal heb geleerd, en heel lang het
niet praktiseert. Wanneer je na maanden of jaren het het weer wil gaan
gebruiken, dan merk je dat je heel wat moet doen om het weer op het niveau te krijgen.
Als je het niet hoevend, raak je het kwijt (“Use it or lose it”). Als je niet oefent, worden de bindingen tussen de
neuronen bij de netwerken die tot stand gekomen waren met leren, steeds zwakker
en gaan minder goed werken.
Medicatie
Medicatie is een ander onderwerp dat
besproken wordt. Medicatie is geen behandeling, op zich. Het remt wel sommige
effecten van de ADHD. De chemische elementen van de pillen remmen af de
communicatie tussen de cellen van de netwerken die sterk veranderd zijn door de
ADHD. Stop je met medicatie, dan is alles bij het oud. Dus ADHD moet echt
behandeld worden.
Daarnaast de actieve elementen van de
medicatie zijn verboden middelen, het zijn amfetaminen. Daarom wordt het hier
en daar op school gehandeld in Ritalien. Bij mensen zonder ADHD heeft het
innemen van ADHD-medicatie het effect van de amfetaminen (je wordt hyper).
Wij weten ook niet zo goed hoe ernstig de
neveneffecten van de medicatie zijn, in het bijzonder op lange termijn. Dus
medicatie is een hulpmiddel, vaak noodzakelijk, maar het is belangrijk door te
gaan (beginnen) met behandeling om op den deur er mee te kunnen stoppen.