vrijdag 11 augustus 2017

De gemeente als zorgverzekeraar voor kinderen en jongeren. Koosjer?


-O, neem mij niet kwalijk, wij hebben een probleem. Het is mij ontgaan dat u in Zaandam woont.
Ja, mijn zuster heeft u ons geadviseerd en ik wil dat mijn kind van u hulp krijgt.

-O, neem mij niet kwalijk, wij hebben een probleem. Het is mij ontgaan dat u in Rotterdam woont.
Ja, ik heb van u gehoord van een vriendin. Ik wil dat mijn kind van u hulp krijgt.

-U woont in Utrecht? Neem mij niet kwalijk, maar als ik u en uw kind help, word ik niet betaald.
Maar u bent de enige kinder- en jeugdpsycholoog en tegelijkertijd onderwijsspecialist. En, na veel zoeken op het internet, wat u schrijft over intelligentieontwikkeling en IQ’s komt op mij koosjer over.

HET PROBLEEM
Voor 2015 konden ouders nog kiezen waar en bij wie zij “curatieve geestelijke volksgezondheidszorg” konden vragen wanneer hun kind blijvende emotionele problemen vertoonde thuis en/of op school. Sommigen proberen echt te zoeken naar de beste hulp, de meesten melden zich bij de organisatie waar de school of de huisarts hun naar toe verwijst.  
In 2015 hebben zorgverzekeraars en de regering besloten de “curatieve geestelijke volksgezondheidszorg” (GGZ) voor kinderen naar de gemeenten over te brengen. 
Voor volwassenen blijft alles hetzelfde.

Sinds 2015 zijn het dus de gemeenten, die het voor het zeggen hebben als het gaat om de psychische gezondheidshulp voor kinderen. Zij maken het gezondheidsbeleid en zij contracteren organisaties en gezondheidsprofessionals. Die moeten een werkadres hebben in de desbetreffende gemeente, anders worden hun diensten niet vergoed.
Voor kinderen en ouders is dat alleen maar slecht. Ouders worden sterk beperkt in hun keuzemogelijkheden, de concurrentie wordt nog sterker ingedamd en iedereen is afhankelijk van de gemeente.   

Daarnaast gaan de medewerkers van de gemeente uit het Ouder- en Kindteam mee naar de psycholoog, blijven soms in de spreekkamer, doen ook mee aan de gesprekken tussen ouders en school en hebben inzage in documenten. Zij houden ook een eigen dossier bij.
De behandelkamer hoort een veilige plaats te zijn, maar dreigt dat niet langer te zijn.

Het alternatief is een verwijsbrief van de huisarts, maar de psycholoog of psychiater moet een werkadres hebben in de gemeente als hij betaald wil worden voor zijn werk. De sociale mobiliteit wordt verder ingeperkt, kind en ouders worden gedwongen om in hun gemeente te blijven.

In de grote gemeenten, zoals Amsterdam, wil men er voor zorgen, dat kinderen en ouders niet uit hun buurt komen, door hen alleen gebruik te laten mogen maken van buurtvoorzieningen. 
Zij noemen dat: “dichtbij huis de hulp te krijgen die zij nodig hebben”
(e-mail van de Gemeente Amsterdam d.d. 5 juli 2017). Feitelijk belemmert dat beleid de culturele en sociale mobiliteit en versterkt het gettovorming.

Als U van buiten Amsterdam komt voor gezondheidshulp voor uw kind, is dat uw goed recht, maar het gemeentelijk beleid bepaalt dat u daar dan zelf voor moet betalen.     
Helaas voor de burger, creƫert de overheid er een probleem bij.


19.091 Views