“Hierbij ontvangt u een Cito toets Begrijpend
Lezen, Opgavenboekje 1, met de goede antwoorden.
Mijn verzoek aan u is de
opgaven te verdelen over het aantal dagen van de week tot en met zondag en met
P. iedere dag een stukje samen te doen.
De bedoeling is dat het
samen met P. gedaan wordt om motivatie, concentratie en doorzettingsvermogen te
versterken en te trainen.
Dat doen wij door haar
veelvuldig en adequaat te waarderen en aan te moedigen, door met haar zeer
vriendelijk en enthousiasmerend om te gaan.
De bedoeling van
samendoen is ook P. ter plaatse te helpen met wat zij niet weet of waar zij
moeite mee heeft. Toetsen van kennis en vaardigheden is dus nu niet aan de
orde.
U bent zo vriendelijk
geweest om aanwezig te zijn toen ik met P. werkte. Het ging er toen ook om P.
te doen inzien dat zij werkelijk alles aankan, dat zij goed kan leren, haar te
laten ontdekken hoe zij leren en werken effectief kan aanpakken. Het ging ook
om haar te laten genieten van vriendelijkheid.”
Veel
kinderen hebben traumatische ervaringen opgedaan op school bij het leren. Bij
hulp moeten wij rekening houden met de belevingswereld van het kind. Ouders
kunnen soms helpen of na verloop van tijd het van de psycholoog overnemen.