dinsdag 15 november 2016

Twee dagen achter elkaar, twee scholen aan de twee uiteinden van Amsterdam





Een jongen van 10 jaar.
Het “Juniorwoordenboek” van Van Dale, 1e editie, komt van pas, maar plotseling begint de jongen iets voor zichzelf te zoeken. 
“Ik zoek woorden met s.”Zijn aandacht valt op het woord “sexy” en hij leest hardop wat de betekenis daarvan is. “… vrijen…” 
Zonder dat daarover iets gevraagd wordt, zegt de jongen: “Ik weet wel wat vrijen is.”

 

Een meisje van 9 jaar. 
“Jongens bij mij zeggen, doe je broek naar beneden. Ik ben het enige meisje daar. Nee, nog een meisje. Zeggen doe je rok naar beneden of zij doen het zelf. Moet ik trekken. (?) Het zijn grote kinderen van groep 6, die bij mij waren of kleine kinderen. Maar die zijn vriendelijk. Ik vind het buiten niet zo leuk. Zij maken altijd ruzie met mij en ik probeer vriend zijn. Zij gaan mij slaan. Jongens zijn niet zo aardig.”

 

Sexualiteit en liefde, evenals democratie en mensenrechten, maken geen deel uit van het onderwijs. De overheid houdt kinderen en adolescenten in onwetendheid wat betreft de meest fundamentele kennis.



14318 Views