dinsdag 22 november 2016

Onderzoek 1

Socioeconomic status and the growth of intelligence from infancy through adolescence
Sophie von Stumm and Robert Plomin


Abstract
Low socioeconomic status (SES) children perform on average worse on intelligence tests than children from higher SES backgrounds, but the developmental relationship between intelligence and SES has not been adequately investigated. Here, we use latent growth curve (LGC) models to assess associations between SES and individual differences in the intelligence starting point (intercept) and in the rate and direction of change in scores (slope and quadratic term) from infancy through adolescence in 14,853 children from the Twins Early Development Study (TEDS), assessed 9 times on IQ between the ages of 2 and 16 years. SES was significantly associated with intelligence growth factors: higher SES was related both to a higher starting point in infancy and to greater gains in intelligence over time. Specifically, children from low SES families scored on average 6 IQ points lower at age 2 than children from high SES backgrounds; by age 16, this difference had almost tripled. Although these key results did not vary across girls and boys, we observed gender differences in the development of intelligence in early childhood. Overall, SES was shown to be associated with individual differences in intercepts as well as slopes of intelligence. However, this finding does not warrant causal interpretations of the relationship between SES and the development of intelligence.


IQ growth curves according to SES background for boys and girls in TEDS.
IQ groeicurves volgens SES achtergrond voor jongens en meisjes in TEDS.




6.Conclusions                                                                                                                       This study showed that children from lower SES backgrounds tend to perform on average worse on intelligence tests than children from more privileged homes as early as at the age of 2 years. Furthermore, SES accentuated these differences throughout childhood and adolescence:the 6-point  IQ difference in infancy between children from low and high SES homes almost tripled by thetime  the children were 16 years old.Our findings confirm changes in intelligence throughout earlylife and  suggest a meaningful relationship between IQ growth and socioeconomic factors.




Met Google translate: 
Abstract
Lage sociaal-economische status (SES) kinderen presteren gemiddeld slechter op intelligentie tests dan kinderen uit hogere SES achtergronden, maar het ontwikkelingsproces relatie tussen intelligentie en SES is niet voldoende bestudeerd. Hier gebruiken we latente groeicurve (LGC) modellen om associaties tussen SES en individuele verschillen in de intelligentie beginpunt (as) te beoordelen en in de snelheid en richting van de verandering in scores (helling en kwadratisch term) uit de kindertijd tot de adolescentie in 14.853 kinderen van de Twins Early Development Study (TEDS), beoordeeld 9 keer op IQ tussen de leeftijd van 2 en 16 jaar. SES was significant geassocieerd met intelligentie groeifactoren: hogere SES werd zowel met betrekking tot een hogere uitgangspunt in de kinderschoenen en om een ​​grotere winst in intelligentie in de tijd. In het bijzonder, kinderen uit lage SES families scoorden gemiddeld 6 IQ punten lager op de leeftijd van 2 dan kinderen uit een hoge SES achtergronden; door de leeftijd van 16, was dit verschil bijna verdrievoudigd. Hoewel deze belangrijke resultaten niet over meisjes en jongens hadden variĆ«ren, zagen we sekseverschillen in de ontwikkeling van intelligentie in de vroege kindertijd. Overall, SES bleek geassocieerd met individuele verschillen in intercepts en hellingen van intelligentie. Echter, deze bevinding geen garantie causale interpretaties van de relatie tussen SES en de ontwikkeling van intelligentie.


6. Conclusies 
Deze studie toonde aan dat kinderen uit lagere SES achtergrond hebben de neiging om te presteren gemiddeld slechter op intelligentie tests dan kinderen uit meer bevoorrechte huizen al op de leeftijd van 2 jaar. Bovendien SES geaccentueerd deze verschillen hele kindertijd en adolescentie: de 6-punts IQ verschil in de kinderschoenen tussen kinderen uit lage en hoge SES woningen bijna verdrievoudigd tegen de tijd dat de kinderen waren 16 jaar oud. Onze bevindingen bevestigen veranderingen in de intelligentie hele vroege leven en suggereren een betekenisvolle relatie tussen groei IQ en sociaal-economische factoren.



14419 Views