Sophie von Stumm and Robert Plomin
Abstract
Low socioeconomic status (SES) children perform on average worse on
intelligence tests than children from higher SES backgrounds, but the
developmental relationship between intelligence and SES has not been adequately
investigated. Here, we use latent growth curve (LGC) models to assess
associations between SES and individual differences in the intelligence
starting point (intercept) and in the rate and direction of change in scores
(slope and quadratic term) from infancy through adolescence in 14,853 children
from the Twins Early Development Study (TEDS), assessed 9 times on IQ between
the ages of 2 and 16 years. SES was significantly associated with
intelligence growth factors: higher SES was related both to a higher starting
point in infancy and to greater gains in intelligence over time. Specifically,
children from low SES families scored on average 6 IQ points lower at age 2
than children from high SES backgrounds; by age 16, this difference had almost
tripled. Although these key results did not vary across girls and boys, we
observed gender differences in the development of intelligence in early
childhood. Overall, SES was shown to be associated with individual differences
in intercepts as well as slopes of intelligence. However, this finding does not
warrant causal interpretations of the relationship between SES and the
development of intelligence.
IQ growth curves according to SES background for boys
and girls in TEDS.
IQ groeicurves
volgens SES achtergrond voor jongens en meisjes in TEDS.
6.Conclusions This study showed that children from lower SES backgrounds tend to
perform on average worse on intelligence tests than children from more
privileged homes as early as at the age of 2 years. Furthermore, SES
accentuated these differences throughout childhood and adolescence:the 6-point
IQ difference in infancy between children from low and high SES homes almost
tripled by thetime the children were 16 years old.Our
findings confirm changes in intelligence throughout earlylife and suggest a
meaningful relationship between IQ growth and socioeconomic factors.
Met Google translate:
Abstract
Lage sociaal-economische status (SES) kinderen presteren gemiddeld slechter op intelligentie tests dan kinderen uit hogere SES achtergronden, maar het ontwikkelingsproces relatie tussen intelligentie en SES is niet voldoende bestudeerd. Hier gebruiken we latente groeicurve (LGC) modellen om associaties tussen SES en individuele verschillen in de intelligentie beginpunt (as) te beoordelen en in de snelheid en richting van de verandering in scores (helling en kwadratisch term) uit de kindertijd tot de adolescentie in 14.853 kinderen van de Twins Early Development Study (TEDS), beoordeeld 9 keer op IQ tussen de leeftijd van 2 en 16 jaar. SES was significant geassocieerd met intelligentie groeifactoren: hogere SES werd zowel met betrekking tot een hogere uitgangspunt in de kinderschoenen en om een grotere winst in intelligentie in de tijd. In het bijzonder, kinderen uit lage SES families scoorden gemiddeld 6 IQ punten lager op de leeftijd van 2 dan kinderen uit een hoge SES achtergronden; door de leeftijd van 16, was dit verschil bijna verdrievoudigd. Hoewel deze belangrijke resultaten niet over meisjes en jongens hadden variƫren, zagen we sekseverschillen in de ontwikkeling van intelligentie in de vroege kindertijd. Overall, SES bleek geassocieerd met individuele verschillen in intercepts en hellingen van intelligentie. Echter, deze bevinding geen garantie causale interpretaties van de relatie tussen SES en de ontwikkeling van intelligentie.
Abstract
Lage sociaal-economische status (SES) kinderen presteren gemiddeld slechter op intelligentie tests dan kinderen uit hogere SES achtergronden, maar het ontwikkelingsproces relatie tussen intelligentie en SES is niet voldoende bestudeerd. Hier gebruiken we latente groeicurve (LGC) modellen om associaties tussen SES en individuele verschillen in de intelligentie beginpunt (as) te beoordelen en in de snelheid en richting van de verandering in scores (helling en kwadratisch term) uit de kindertijd tot de adolescentie in 14.853 kinderen van de Twins Early Development Study (TEDS), beoordeeld 9 keer op IQ tussen de leeftijd van 2 en 16 jaar. SES was significant geassocieerd met intelligentie groeifactoren: hogere SES werd zowel met betrekking tot een hogere uitgangspunt in de kinderschoenen en om een grotere winst in intelligentie in de tijd. In het bijzonder, kinderen uit lage SES families scoorden gemiddeld 6 IQ punten lager op de leeftijd van 2 dan kinderen uit een hoge SES achtergronden; door de leeftijd van 16, was dit verschil bijna verdrievoudigd. Hoewel deze belangrijke resultaten niet over meisjes en jongens hadden variƫren, zagen we sekseverschillen in de ontwikkeling van intelligentie in de vroege kindertijd. Overall, SES bleek geassocieerd met individuele verschillen in intercepts en hellingen van intelligentie. Echter, deze bevinding geen garantie causale interpretaties van de relatie tussen SES en de ontwikkeling van intelligentie.
6. Conclusies
Deze
studie toonde aan dat kinderen uit lagere SES achtergrond hebben de neiging om
te presteren gemiddeld slechter op intelligentie tests dan kinderen uit meer
bevoorrechte huizen al op de leeftijd van 2 jaar. Bovendien SES geaccentueerd
deze verschillen hele kindertijd en adolescentie: de 6-punts IQ verschil in de
kinderschoenen tussen kinderen uit lage en hoge SES woningen bijna verdrievoudigd
tegen de tijd dat de kinderen waren 16 jaar oud. Onze bevindingen bevestigen
veranderingen in de intelligentie hele vroege leven en suggereren een
betekenisvolle relatie tussen groei IQ en sociaal-economische factoren.