@ Child Support
Comorbiditeit
1. Oppositioneel-opstandige gedragsstoornis (ODD), is geen gedragstoornis in de letterlijke
betekenis van het woord. Het is een stoornis van de emotionele ontwikkeling van
het kind. Het is een stressgerelateerde ontwikkelingsstoornis. ODD komt niet
vaak voor als enkelvoudige aandoening.
2. Een oppositioneel-opstandige gedragstoornis
komt vaak voor samen met Aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit,
overwegend hyperactiviteit–impulsief type (ADHD).
Deze stoornissen ontwikkelen zich tussen 0 en 2 jaar als reactie op de
door de baby beleefde toxische stress
in zijn emotionele communicatie met de directe omgeving. Rond het 3e of 4e levensjaar wordt dit waarneembaar.
3. Een aandachtstekortstoornis met
hyperactiviteit, gecombineerde type, ontstaat eerder dan de Oppositioneel-opstandige gedragstoornis. Wanneer de
omgeving van de baby verslechtert, verslechtert ook zijn emotionele
ontwikkeling. De vrolijkheid en het
intensieve zoeken naar sociaal contact,
die te zien zijn bij ADHD, worden veel minder of verdwijnen. Wat blijft is de
motorische onrust.
4. Er is een continuüm tussen ADHD, ODD en gedragstoornis (BD).
5. Een Oppositioneel-opstandige
gedragstoornis, samen met een Aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit,
overwegend hyperactiviteit–impulsief type, komen vaak voor in combinatie met
een sociale fobie (heel verlegen bij
onbekende volwassenen of in bepaalde situaties, schamen zich veel). Later kan
een leerstoornis, meestal een leesstoornis, tot ontwikkeling komen,
evenals een stemmingstoornis, meestal een dysthyme
stoornis (lichte vorm van depressie).
De
sociale fobie ontwikkelt zich tussen het 3e en 5e levensjaar
en is duidelijk
waarneembaar als het kind op de basisschool zit.
Een oppositioneel-opstandige gedragstoornis komt vaak
voor samen met alleen een sociale fobie.
6. Kinderen en jongeren met een
Oppositioneel-opstandige gedragstoornis, met of zonder ADHD, zijn vaak
cognitief en in het bijzonder verbaal, heel sterk. Vaak is er sprake van ‘hoogbegaafdheid’. Het zijn zeer alerte
kinderen die alles in zich opnemen en heel snel redeneren. Zij zijn ook vaak op
school sterk taakgericht wanneer zij
aan het werk zijn.
7. Deze psychische stoornissen zijn
stoornissen van de emotionele ontwikkeling van de baby. Bij ODD en BD is de
perceptie van liefde en de meer
dynamische en sociale aspecten daarvan, zoals empathie en samenhorigheid,
niet of heel zwak ontwikkeld. Later blijkt, dat ook het redeneren over emoties
en sociale situaties sterk afwijkt van de verwachtingen.
Eerst thuis en later op school,
reageert het kind heel geïrriteerd
tegen bekende volwassenen en heel negatief en boos bij het beleven van onvriendelijkheid, dwang of tegenslag.
Interventies gericht op het
verbeteren van schoolprestaties en sociale vaardigheden hebben zo goed als geen
effect. Eerst moet de emotionele
ontwikkeling van het kind hersteld worden.
@ Child Support