vrijdag 9 mei 2014

KLINISCH ONDERZOEK 2


@ Child Support

Comorbiditeit
1. Oppositioneel-opstandige gedragsstoornis (ODD), is geen gedragstoornis in de letterlijke betekenis van het woord. Het is een stoornis van de emotionele ontwikkeling van het kind. Het is een stressgerelateerde ontwikkelingsstoornis. ODD komt niet vaak voor als enkelvoudige aandoening.

2. Een oppositioneel-opstandige gedragstoornis komt vaak voor samen met Aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit, overwegend hyperactiviteit–impulsief type (ADHD).
Deze stoornissen ontwikkelen zich tussen 0 en 2 jaar als reactie op de door de baby beleefde toxische stress in zijn emotionele communicatie met de directe omgeving. Rond het 3e  of 4e  levensjaar wordt dit waarneembaar.

3. Een aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit, gecombineerde type, ontstaat eerder dan de Oppositioneel-opstandige gedragstoornis. Wanneer de omgeving van de baby verslechtert, verslechtert ook zijn emotionele ontwikkeling. De vrolijkheid en het intensieve zoeken naar sociaal contact, die te zien zijn bij ADHD, worden veel minder of verdwijnen. Wat blijft is de motorische onrust.

4. Er is een continuüm tussen ADHD, ODD en gedragstoornis (BD).

5. Een Oppositioneel-opstandige gedragstoornis, samen met een Aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit, overwegend hyperactiviteit–impulsief type, komen vaak voor in combinatie met een sociale fobie (heel verlegen bij onbekende volwassenen of in bepaalde situaties, schamen zich veel). Later kan een leerstoornis, meestal een leesstoornis, tot ontwikkeling komen, evenals een stemmingstoornis, meestal een dysthyme stoornis (lichte vorm van depressie).
De sociale fobie ontwikkelt zich tussen het 3e en 5e levensjaar en is duidelijk waarneembaar als het kind op de basisschool zit.
Een oppositioneel-opstandige gedragstoornis komt vaak voor samen met alleen een sociale fobie.

6. Kinderen en jongeren met een Oppositioneel-opstandige gedragstoornis, met of zonder ADHD, zijn vaak cognitief en in het bijzonder verbaal, heel sterk. Vaak is er sprake van ‘hoogbegaafdheid’. Het zijn zeer alerte kinderen die alles in zich opnemen en heel snel redeneren. Zij zijn ook vaak op school sterk taakgericht wanneer zij aan het werk zijn.

7. Deze psychische stoornissen zijn stoornissen van de emotionele ontwikkeling van de baby. Bij ODD en BD is de perceptie van liefde en de meer dynamische en sociale aspecten daarvan, zoals empathie en samenhorigheid, niet of heel zwak ontwikkeld. Later blijkt, dat ook het redeneren over emoties en sociale situaties sterk afwijkt van de verwachtingen.
Eerst thuis en later op school, reageert het kind heel geïrriteerd tegen bekende volwassenen en heel negatief en boos bij het beleven van onvriendelijkheid, dwang of tegenslag.
Interventies gericht op het verbeteren van schoolprestaties en sociale vaardigheden hebben zo goed als geen effect. Eerst moet de emotionele ontwikkeling van het kind hersteld worden.

@ Child Support 

3418 Views