De nieuwe Jeugdwet geeft
vanaf 2015 de verantwoordelijkheid voor de gezondheidszorg
voor de jeugd aan de gemeente. Gemeente Amsterdam grijpt deze gelegenheid
aan om twee ankers aan hun beleid te geven:
“1. zoveel mogelijk terugleggen van
tweedelijns zorg naar eerstelijnszorg, en van eerstelijns zorg naar nuldelijns
zorg
2. gebiedsgericht werken: in ouder- en kindteams (en
Samen DOEN-teams) met de nadruk op preventie en lichte ambulante
ondersteuning.” (*)
Om deze belangwekkende doelen te bereiken op het
gebied van gezondheidszorg voor kinderen en jeugd, worden ouder- en kindteams
neergezet in 22 gebieden in de stad.
Vanuit deze 22 ouder- en kindteams worden op scholen,
kinderdagverblijven, buurthuizen en Ouder- en Kindcentra, ouder- en kindadviseurs geplaatst om het gemeentelijk beleid uit te
voeren.
Het laat zich raden dat deze teams voornamelijk
terecht komen in de stadswijken waar de armoede het hoogst is, de gezondheid
van kinderen het slechtst en de vraag naar gezondheidshulp het hoogst.
Samenvattende:
De gezondheidszorg
voor kinderen en jeugd blijft niet vrij toegankelijk (de meeste kinderen
kregen nu ook geen hulp), en wat er nu
is, moet vanaf 2015 nog minder en goedkoper (slechter) worden. Dat beleid
wordt uitgevoerd door de ouder- en
kindadviseurs die gaan bepalen of het kind wat heeft, of hulp nodig is en
wat die mag zijn.
(*) Brief Aan de huisartsen van de
Gemeente Amsterdam. Van 14 april 2014. Behandeld door E.J. Miedma. Ondertekend
door R. Hageraats, Programmamanager Transitie Jeugdzorg Gemeente Amsterdam www.amsterdam.nl/omhetkind
3616 Views