Het kind stagneert in zijn ontwikkeling op school. Het heeft veel moeite
met lezen, rekenen en schrijven. Alle hulp heeft niet geholpen. Het kind kan
het niet! Zijn intelligentie ontwikkeling is ernstig verstoord.
Maar het kind praat heel goed. In gesprekken is duidelijk waarneembaar
dat zijn redeneer vermogen goed is ontwikkeld. Het zit op gemiddeld of mogelijk
zelfs boven gemiddeld niveau, vergeleken met zijn leeftijdsgroep. Zijn
zelfstandigheid en redzaamheid (adaptatief functioneren), zowel thuis als
buiten, is ook op het niveau van zijn leeftijdsgroep. Het lijkt meer zoals
vroeger, wanneer een kind een been brak en er niet aan werd geholpen. Het kind
liep maanden, jaren of zijn hele leven met een gebroken been, wat hem heel
sterk beperkte. Hij liep mank, had een krom been en kon niet recht lopen of
rennen.
Als het zo is, dat het kind niet de hulp heeft gehad die het nodig had en
al jaren zo loopt, is het nu heel moeilijk om hem te helpen en het zal veel
tijd kosten om hem te leren weer goed te lopen.