Het komt vaak voor dat jonge kinderen van 7 of 8 jaar
niet opvallend druk of bewegelijk zijn op school,
wel slecht presteren (lager dan B), maar thuis, bij vrienden of bij de
psycholoog, bijvoorbeeld, heel erg druk en bewegelijk zijn.
School vindt dat heel merkwaardig, daar men gewend is dat
kinderen met ADHD juist op school heel druk zijn.
Veel kinderen kunnen de symptomen redelijk onderdrukken
onder bepaalde omstandigheden, maar doen toch heel weinig in de klas. Al is het
duidelijk, dat het “slimme” kinderen zijn (die dus
een goede cognitieve ontwikkeling hebben doorgemaakt), het zich eigen
maken van de basiskennis en automatismen van bijvoorbeeld technisch lezen,
spelling en rekenen, levert veel
problemen op. Het kind dreigt zijn onderwijs te gaan missen.
Vaak valt het kind toch op en heeft de leerkracht hem alleen gezet of bij een heel rustig
kind. Het kind is dan wat rustiger, maar de prestaties zijn niet beter
geworden.
Het is ook niet zo dat het hyperactieve kind reageert op
alles wat er in zijn omgeving gebeurt. Het
zijn niet de prikkels, die de symptomen veroorzaken. Het afzonderen van het
kind komt dan ook vaak over als een onvriendelijke strafmaatregel en heeft ook
geen positief effect.
Genieten
Een kind met ADHD verlangt sterk naar en geniet sterk van sociale communicatie.
Zo sterk, dat hij niet kan wachten om dit te uiten. Zo sterk, dat zijn
gedachten en gevoelens zijn hoofd volmaken en heel snel, sterk associatief,
door zijn hoofd gaan. Wachten tot
hij iets mag vertellen, is uitstellen van plezier (waar hij grote behoefte aan
heeft) en leidt tot het vergeten van
wat hij zo graag wilde zeggen.
Zich even te moeten focussen
op een ‘onbenullig’ stuk informatie, zoals een woord (bij technisch lezen) of
een rekensom, vereist dat hij de grote snelheid van zijn gedachten en
gevoelens, van het beleven van sociaal plezier, heel sterk moet afremmen. Het kind onttrekt zich sterk aan dergelijke
situaties: werkt heel snel en slordig,
gokt veel en maakt veel fouten die geen patroon vertonen.
Soms bedenkt hij heel bewerkelijke methoden, die hij heel snel uitlegt en die
volstrekt niet te volgen en fout zijn.
Een complicerend neveneffect voor het kind is, dat sterke
hyperactiviteit en motorische onrust vaak een negatief effect hebben op de
motoriek en in het bijzonder op de fijne motoriek van het kind.
Ongeïnteresseerd
Wanneer het kind naast hyperactief en impulsief, ook afwezig en dromerig gedrag vertoont,
bijna dissocieert, verliest hij veel informatie en weet dus vaak niet wat hij
moet doen, wat van hem verwacht wordt. Het kind verlangt niet heel veel naar
volwassenen, is eerder bijna ongeïnteresseerd.
Het boeit hem niet erg wat er in zijn omgeving gebeurt. Dagdromen en
associatief bezig zijn met ideeën en informatie trekt hem meer aan. Een
automatisme, dat hij zich lang geleden heeft eigen gemaakt.
Behandelen en adequaat
helpen
Het is van belang om niet te vergeten dat ADHD een emotionele aandoening is, zoals alle psychische stoornissen.
Wat wij zien in het kind (of de volwassene) met ADHD, is hoe zijn
stressverwerkende mechanismen, heel lang geleden, met bepaalde zeer
stresserende situaties zijn omgegaan. Dat heeft zich in zijn hersenen ingeprent.
Daar het kind op eigen kracht zelf weinig aan zijn symptomen kan doen,
moeten zijn ouders, leerkrachten en psycholoog dat doen.
Dat betekent vriendelijk en geduldig omgaan met het kind en het behandelen van zijn ADHD.
Behandeling houdt in veel bij het kind gaan zitten (letterlijk) en
hem bewust maken van gevoelens,
gedachten en gedrag, die lastig zijn in bepaalde situaties. Dat is niet heel
erg, maar soms toch wel vervelend. Samen, in situaties waar dat nodig is,
kunnen wij leren ons beter en langer te concentreren, geduldiger te zijn en ons
langer bezig te houden met een werkje, dat af (en goed) moet zijn. Wij moeten dus
onze wilskracht, heel hard, te hulp roepen.
Als een vriendelijk iemand naast mij zit, die mij helpt dat te doen, zal dat
steeds beter gaan.
Een kind met ADHD heeft mensen, die naast hem zitten en hem heel actief
steunen, heel hard nodig. Geen tips of regels, structuur of isolement, maar vriendelijke
en deskundige mensen, die naast hem gaan zitten.
4033 Views