vrijdag 7 maart 2014

Een kwestie van kwaliteit



In anderhalf jaar van gymnasiumadvies naar 2 havo. En daar blijft het er niet bij.

Alle rode lichten zijn de laatste maanden gaan branden, de een na de ander. De prestaties blijven heel slecht en hij doet niets, op school of thuis. Zijn gedrag tegen docenten en medeleerlingen is zo negatief dat het gevaarlijk wordt, vindt school.
Uit eigen vrije wil zit hij op een sociaal-culturele restschool in plaats van op een VIP gymnasium. De schoolmaatschappelijk werker gaat met hem praten, vertelt de mentor. De onderwijsprocedures worden gevolgd.

Het zou geen sterk teken zijn van realiteitsbesef te denken dat het personeel bij het AH filiaal in Bos en Lommer even vriendelijk, netjes, spontaan en behulpzaam is als in de Beethovenbuurt.
Het is ook niet realistisch te veronderstellen dat de beste docenten en directies, die zeer begaan zijn met de leerlingen en de sterkste sociaal-culturele bagage hebben, op een school in Noord zitten. Geloven dat een of ander prinsesje of de kleinzoon van de directeur van de Nederlandse Bank, na jaren emotionele problemen, in aanmerking zouden komen voor een gesprek met een schoolmaatschappelijk werker, is echt een Geloofskwestie.
De ouders van het prinsesje en de schoonzoon van de bankdirecteur willen kwaliteit, tempo en absoluut goede resultaten. Zij zoeken en zij zetten de beste professionals aan het werk voor hun kinderen. Daar hebben zij groot gelijk in en zij hoeven zelf niet te weten dat internationaal wetenschappelijk onderzoek hun gelijk geeft. Gebrek aan kwaliteit is heel sterk aanwezig. Echt, het is beleid met catastrofale effecten. Door jaren lang inadequate zorg, ontstaan zeer ernstige psychische aandoeningen.

Kinderen worden ziek gemaakt en vervolgens chronisch ziek. De kosten van deze vijandelijke, korte termijn zuinigheid, zijn enorm.

 2479 views