zaterdag 22 februari 2014

Kernprocedure PO/VO of Van het basis- naar het voortgezet onderwijs



De moeder van een kind in groep 8 laat een “Verslag psychologisch onderzoek” zien met een vragende blik.
Het is een verslag van nog geen A4, gemaakt door een medewerker van de organisatie die voor de onderwijsbesturen werkt. In het verslag is te lezen dat het kind is onderzocht gebruik makend “van de Nederlandse Intelligentietest voor Onderwijsniveau, de NIO”,  …”Het totaal IQ …”, “betrouwbaarheidsinterval …”,  “De verbale factor…”. “De symbolische factor komt uit op duidelijk benedengemiddeld niveau.”
Conclusie:
“De begaafdheid past binnen de criteria voor praktijkonderwijs of …”

Desgevraagd vertelt mevrouw dat zij niet weet wat dat allemaal betekent. Zij weet wel wat de consequenties zijn van de conclusies, …”maar wat moet ik hiermee? Alle kinderen moesten dat doen. Ik moest ook toestemming geven en heb de brief ondertekend. Ik ben er zeker van dat zij veel meer kan. Ook de leerkracht vindt dat zij veel meer kan en vertelt dat andere kinderen ook heel laag scoren. Wat kan ik doen?”

Is intelligentie anno 2014 nog steeds een aangeboren talent?
De praktijk is inderdaad dat: ‘Intelligentie is wat een test meet, de score daarvan geeft een IQ, dat bepaalt of een kind meer of minder begaafd is. Vervolgens wordt het kind geplaatst op de school die onderwijs geeft dat past bij zijn begaafdheidsniveau’ !!!

Ouders die veel meer kennis hebben of veel minder goedgelovig zijn, komen er achter dat dergelijke groepsonderzoeken vaak in het nadeel werken van het kind en in feite niets over het kind vertellen. Het zijn ook geen intelligentieonderzoeken. Bij de computeruitdraai staat ook niet IQ, maar “Intelligentie-index”(?) Het zijn instrumenten bij administratieve formaliteiten.

Het voordeel van een groepsonderzoek bij een groep van 15 kinderen, boven een individueel intelligentieonderzoek met een degelijke intelligentietest (WISC), is dat de kosten hetzelfde zijn. Vijftien kinderen met de NIO kosten samen evenveel als een kind met de WISC .
Er zijn dan ook ouders die zelf betalen voor betere alternatieven. Kleinere groepen of een individueel intelligentie onderzoek.

Maar het kind gebruikt ook al jaren medicatie voor ADHD?: ”Ja, 20 mg per dag. Dat is bekend. Verbaal is hij ook heel goed.”
In het “Verslag psychologisch onderzoek” wordt hierover zelfs geen melding gedaan.

 2386 views