zondag 16 februari 2014

De Sint-Franciscus Xaveriuskerk in Amsterdam





Mevrouw vroeg hulp voor haar kinderen: diagnostisch onderzoek en begeleiding of behandeling. Aanleiding was, dat de kinderen al maanden thuis zaten, omdat geen enkele school hen wilde toelaten.  Uit het onderzoek van de kinderen kwam geen ernstige psychische problematiek naar voren.
Mevrouw is een sterke, trotse persoonlijkheid met een Afrikaanse achtergrond. Een alleenstaande moeder, die goed onderwijs voor haar kinderen zocht en van alles voor haar kinderen onderneemt. Zwemmen en voetballen voor de kinderen. Zelf zocht zij actief naar werk.
Wanneer mevrouw zich onheus voelde behandeld, dan legde zij zich daar niet altijd bij neer. Als zij vond, dat de belangen van haar kinderen geschaad werden, dan kwam zij met alternatieven.
De kinderen hadden een school nodig die hun zou kunnen helpen hun achterstand van een jaar in te halen. Dat was mogelijk, als zij en moeder daarnaast ook een stuk begeleiding zouden krijgen. Dat pakte echter anders uit.

Maanden later vroeg moeder om een second opinion over onderzoeksrapporten, opgesteld door een van de grootste zorgorganisatie in het land.
Voorafgaande:
1. In september 2010 bleek, dat mevrouw een bijdrage voor de school van haar kinderen niet kon betalen. Er ontstond een conflict en op een bepaald moment schakelde school de politie in en deed een zorgmelding. School signaleerde dan problemen bij de kinderen en mevrouw wilde hierover met school praten. Dat lukte niet en mevrouw voelde zich niet respectvol behandeld. Mevrouw kon haar verhaal niet kwijt en kreeg een schoolverbod. Haar kinderen mochten ook niet meer in hun eigen klas onderwijs volgen en werden een paar keer geschorst.
2. De kinderen werden in november 2012 van school verwijderd.
3. School vond, dat de kinderen naar het speciaal onderwijs moesten. Mevrouw wilde dat niet. Het was niet duidelijk wat het probleem was met de kinderen, er was geen hulpaanbod van de school of een psychologisch onderzoek van de kinderen.
4. Mevrouw zocht een advocaat, zonder succes. Advocaten vinden het zeer frustrerend, dat de rechtbank alleen bij hoge uitzondering de school in het ongelijk stelt.
5. Mevrouw zocht naar een school voor haar kinderen, maar zij werden nergens toegelaten.
6. De kinderrechter nam het advies van jeugdzorg en de leerplichtambtenaar over en dwong mevrouw in te stemmen met het voor 3 maanden plaatsen van haar kinderen in een speciale voorziening voor kinderen met zeer ernstige psychische problematiek, ter observatie en diagnostiek. Mevrouw vond dat in het rapport veel onwaarheden stonden, maar de kinderrechter doet niet aan waarheidsvinding en als het gaat om een rapport van een gecontracteerde zorgorganisatie en om wat een moeder zegt, is de keuze daartussen snel gemaakt.
7. De kinderrechter deed niets met een onafhankelijk diagnostisch rapport betreffende de kinderen, opgesteld op initiatief van moeder.
8. De kinderen voelden zich niet veilig en niet gestimuleerd op de school waar zij onder dwang moesten zijn. Zij beschreven angstaanjagende gedragsproblematiek bij andere kinderen. De leerachterstand van de kinderen nam sterk toe.
9. Na die 3 maanden adviseerde de instelling waar de kinderen naar school gingen, plaatsing in het speciaal onderwijs. Mevrouw was het hier niet mee eens. Bij de onderzoeksbespreking waren 10 functionarissen aanwezig en de alleenstaande moeder.
10. Mevrouw werd beschuldigd van het uitschelden op straat van een medewerker van jeugdzorg die bij haar langs kwam. Een paar dagen later kwam de politie aan huis en nam de kinderen mee. Jeugdzorg vond dat mevrouw een acute, ernstige bedreiging was voor haar kinderen.
11. Over de onderzoeksrapporten van de zeer grote zorginstelling vroeg mevrouw een second opinion. Hierin werd geconcludeerd dat op basis van de beschikbaar gestelde schriftelijke informatie het onderzoek en de diagnose niet voldeden aan de richtlijnen van de DSM IV. 
12.De kinderrechter volgde de adviezen van jeugdzorg, die de adviezen overnam van de zeer grote zorginstelling. Tegen haar wil en die van haar kinderen, moest mevrouw doen wat haar gezegd werd, anders werden de kinderen uit huis geplaatst. 

Binnen op de gevel van de Sint-Franciscus Xaveriuskerk in Amsterdam is te lezen:
“Zalig is het dagelijks sterven door verzaking van eigen wil”


Mevrouw gaf aan dat niemand naar haar luisterde en niemand bereid was haar te helpen. Zij kreeg ook niet de hulp die zij graag wilde voor haar kinderen en zichzelf. Mevrouw gaf aan, dat zij niet wilde dat haar kinderen en zijzelf geïnstitutionaliseerd en verzorgd werden, maar Ieder verzet leidde tot zware tegen maatregelen. Verzet lijkt ook gezien te worden als een bewijs van onvermogen om goed voor haar kinderen te kunnen zorgen.

De kinderen en mevrouw zelf worden al jaren geconfronteerd met heel vernederende, traumatiserende en agressieve situaties die hun gezondheid sterk bedreigen.  Moeder en kinderen leven permanent in een toxische sociale omgeving, beladen met stress.
De kinderen hebben nu al meer dan twee jaar basisonderwijs moeten missen, waardoor mag worden verwacht, dat zij niet toegelaten zullen worden tot goed vervolg onderwijs.

Uit wetenschappelijk onderzoek is bekend dat jongeren die, zoals deze kinderen, jaren lang gehinderd waren goed onderwijs te volgen en in een sociaal toxische omgeving gedwongen werden te leven, grote risico’s lopen ernstige problematiek te ontwikkelen: geen diploma, drugs en alcohol misbruik, politiecontacten, moeilijke relaties, geen bijdrage aan de samenleving, sterk beroep doen op voorzieningen uit de samenleving, slechte gezondheid, vroeg sterven.

Na bijna drie jaar, de helft daarvan onder toezicht van zorginstellingen, moet mevrouw nu instemmen met een intelligentie onderzoek bij haar en haar kinderen. Daarnaast moeten zij 10 weken doorbrengen in een observatie verblijfhuis waar zij naar toe moeten verhuizen.

“Hoe armer u bent, hoe hoger de kans dat u en uw kinderen laag scoren.”

Moeder en kinderen, zonder rust, respect of hulp, zijn een donkere toekomst tegemoet.

 

 2357 views