vrijdag 3 juni 2016

Dyslexie? Dyscalculie?




Als het al een tijd absoluut niet goed gaat met lezen, spelling en rekenen, vragen ouders en leerkrachten zich af of er bij het kind geen sprake zou kunnen zijn van dyslexie of dyscalculie.
Een van de vier classificatiecriteria voor dyslexie en dyscalculie is, dat de leerproblemen van het kind niet beter kunnen “worden verklaard door verstandelijke beperkingen, niet-gecorrigeerde visus- of gehoorstoornissen, andere psychische of neurologische stoornissen, psychosociale tegenslagen, gebrekkige beheersing van de taal waarin het onderwijs gegeven wordt of inadequaat onderricht.Bron: DSM-5.

Met andere woorden, wanneer er bijvoorbeeld sprake is van ADHD, dan is verder onderzoek naar mogelijke dyslexie of dyscalculie niet verstandig. Meestal belemmert en stoort ADHD het leren op school in ernstige mate. ADHD is dan een betere verklaring voor de leerproblemen van het kind en de diagnose dyslexie of dyscalculie mag dan niet gesteld worden.
Dat laat onverlet dat, in ons geval, lezen, spelling of rekenen al jaren een ernstig probleem zijn. Daarbij komt, dat het kind hier waarschijnlijk emotioneel sterk onder heeft geleden en dat zijn zelfvertrouwen en verwachtingen heel laag zijn.
Bij behandeling van ADHD dient dan ook rekening gehouden te worden met de schoolachterstand en de mogelijk emotionele schade, die het kind hierdoor heeft ondervonden. Daarom wordt sterk geadviseerd de behandeling van ADHD, de daardoor ontstane emotionele problemen en het inhalen van schoolachterstanden geïntegreerd uit te voeren.
Wanneer er naast ADHD ook sprake is van een andere psychische stoornis, zoals ODD (wat vaak voorkomt), dan ziet het behandelplan er nog complexer uit. We beginnen dan bij de ODD (oppositionele-opstandige stoornis) en, bij een positieve reactie op die behandeling, voegen wij hier steeds meer onderdelen van de behandeling van ADHD aan toe.



11816 Views