©Uit de publicatie “Dyslexie” van Child Support.
A. Emoties en
gedachten bepalen wat wij doen
Dyslexie is een psychische
stoornis en een (specifieke) leerstoornis.
Dyslexie is een emotionele
stoornis.
Dyslexie is een alternatieve
term voor “leerstoornis met beperkingen
in het lezen”.
In het algemeen kan gezegd worden, dat een
kind dat in het basisonderwijs op D
en E niveau scoort, zes maanden
lang, ondanks interventies gericht op deze leermoeilijkheden, waarschijnlijk last heeft van een
leerstoornis.
1.Gaat het om lezen, dan komt in beeld
een “leerstoornis met beperkingen in het lezen” of de alternatieve term
dyslexie.
2.Gaat het om rekenen, dan komt in beeld
een “leerstoornis met beperkingen in het rekenen” of de alternatieve term
dyscalculie.
3.Gaat het om schrijven, dan komt in beeld
een “leerstoornis met beperkingen in de schriftelijke
uitdrukkingsvaardigheden”. (1)
Bij dyslexie (of “leerstoornis met
beperkingen in het lezen”) is dus de kern van het probleem nauwkeurig en snel
(“vloeiend”) hardop lezen.
In het basisonderwijs zien wij vaak kinderen,
die op technisch lezen (= hardop lezen, correct en snel) jaren lang E scoren.
Soms scoren zij ook laag bij begrijpend lezen, maar soms ook niet.
Hoe kan dat?
Dyslexie is een psychische
stoornis, een emotionele stoornis.
Per definitie is deze
stressgerelateerd:
tot stand gekomen door het beleven
van (veel) stress.
|
De
vraag die zich opdringt is: Hoe ontstaat een leerstoornis?